Teknik til bilkøreprøve
Føreren af en bil har altid ansvar for bilen sikkerhed, og du skal derfor til køreprøven vise at du er i stand til at udføre disse check, hvorfor du vil blive stillet 3 tilfældige spørgsmål i følgende stof.
På nedenstående YOUTUBE video-link kan du se hvad du som minimum skal kunne forklare til køreprøven:
Check af bilens sikkerhed på video
Motor og udstødning:
Motoren skal være tør og tæt så den ikke drypper med olie eller kølervæske, og motoren må ikke lave sort røg.
Udstødningsrøret skal sidde fast og må ikke have huller fra motor til udmunding. Der må ikke forekomme unødvendig larm og sort røg.
Der skal være tilstrækkeligt motorolie. Oliepinden trækkes op (er ofte gul) og tørres af. Vent et par minutter for at lade olien synke til bunds. Stik så oliepinden tilbage. Træk den op igen, og læs så niveauet som skal være mellem min. og maks. mærkerne.
Mange nyere biler forlanger elektronisk check af oliestand via bilens computer, så her må manuales nærlæses.
Der skal også være tilstrækkelig kølervæske som aflæses på en synlig beholder i motorrummet.
Væskestanden skal mellem min. og maks. mærkerne.
Mange nyere biler har advarselslampe i instrument som advarer ved lav kølervæskestand.
Udsyn:
Alle ruder skal være rene og gennemsigtige.
Vinduesviskere skal være i god stand, så udsyn sikres i regnvejr.
Der skal være tilstrækkelig sprinklervæske til den tur man vil køre.
På nogle biler kan væskestand måles på slange der trækkes op af beholder, og i andre biler sendes der advarsel i instrument når niveau af sprinklervæske er lavt.
Spejlglas skal også være rene og korrekt indstillede til føreren.
Dæk og fælge:
Dæk og hjulfælge skal være intakte/ ubeskadigede.
- Alle 4 skal have mindst 1,6 mm dybde i hovedmønstret. De fleste dæk har en forhøjning i mønstret som indikerer 1,6 mm. De fleste dæk henviser til denne forhøjning på dækkets side, altså så du nemmere kan finde forhøjningen, enten med teksten TWI eller en pil.
Alle 4 dæk skal være af samme type.
Enten;. 4 sommerdæk eller 4 vinterdæk, 4 helårsdæk eller 4 pigdæk.
Pigdæk må anvendes fra 1. november – 15. april.
Det er lovligt at montere dæk parvist ens, altså sådan at man som eksempel blander 2 fabrikater af sommerdæk på 2 aksler som eksempel Michelin sommerdæk foran og Pirelli sommerdæk bagpå).
Dæk skal være pumpet op til korrekt dæktryk. Det korrekte dæktryk kan ses i bilens instruktionsbog, eller måske på stolpen bagved venstre fordør eller under benzindæksel.
OBS. du har ansvar for at ændre dæktryk hvis du væsentligt ændrer din last (last er kombinationen af passagerer og bagage = mere last så skal der være højere dæktryk).
Nogle dæk er bygget sådan, at dæk har krav om at være monteret sådan at omløbsretning følges. Hvis dækket er bygget sådan vil der være en pil på siden af dækket der viser den rigtige omløbsretning.
Fælge skal være intakte/ ubeskadigede og spændt ordentligt fast.
- Hjullejer må ikke være beskadigede (observeres evt. ved mislyde eller rystelser fra hjul).
OBS. Inden du kører til udlandet i vinterhalvåret bør du checke landets regler for dæk og mønster på: http://www.fdm.dk/biler/biludstyr/daek/regler-vinterdaek-udlandet
Støddæmpere:
Kontrolleres ved at trykke kraftigt ned – og slippe hurtigt over bilens 4 hjørner.
Hjørnet der trykkes ned skal straks efter stå roligt.
Hvis muligt kan yderligere checke om der er olieudslip på støddæmperne, men dette er ikke krav til køreprøven.
Styreapparat/ styretøj:
Styreapparatet skal kunne betjenes Let, Sikkert og Hurtigt.
Styreapparatet skal være selvoprettende (betyder at bilen automatisk ønsker at køre ligeud).
Når der drejes på rattet må der ikke komme mislyde.
Der må ikke være ratslør (ratslør er det stykke rattet evt. kan drejes uden at hjulene følger med).
Kontrol af ratslør udføres med tændt motor, hvor mindste bevægelse på rattet skal bevæge hjul i begge sider, og udføres ved at stå med åben dør og dreje på rattet.
Ved check er det bedst at hjul står i ligeud position.
Højre forhjul kan kun checkes med en hjælper.
De fleste nyere biler har elektrisk servostyring = at der ikke er noget at checke. Nogle biler (specielt ældre biler) har hydraulisk servostyring, og disse har en servovæskebeholder hvor væskestanden skal være mellem minimum og maksimum.
Føreren skal vide hvilken type servostyring bilen har.!
Bremser:
Driftsbremse (Bilens fodbremse):
Skal kunne bremse bilen Hurtigt, Sikkert og Virksomt ved alle hastigheder og belastninger.
Skal være et 2 kreds hydraulisk bremsesystem som virker på alle 4 hjul (hydraulik = væsketryk fra bremsevæske).
Hvis den ene kreds svigter, virker den anden kreds som nødbremse.
Hvis den ene kreds svigter, opleves det at bremsepedalen kan trædes længere ned end normalt. I så fald er fortsat kørsel forbudt.!
Hvis bremserne svigter i en antik bil med kun 1 bremsekreds, skal håndbremsen bruges som nødbremse.
Parkeringsbremsen (Håndbremsen):
Skal være mekanisk og virke på begge baghjul. Nyere biler aktiverer parkeringsbremsen via en elektrisk motor som trækker i håndbremsekablet.
Håndbremsen skal kunne holde bilen på bremset på en stejl bakke, og skal være låst når den er trukket op (låses op ved at trykke på knappen).
Kontrol af driftsbremsen: (Fodbremsen)
Bremsepedalen skal have en skridsikker overflade.
Bremsepedalen må ikke være løs og bevæge sig fra side til side.
Bremsepedalen skal føles hård og fast når der trædes på den.
Bremsepedalen må ikke kunne trædes helt til bunden af bilen.
Bremsepedalen må ikke synke ved et konstant tryk.
Bremsepedalen skal have ca. 1 cm frigang før bremsning starter.
Kontrol af vakuumforstærkeren/ servobremsen/ bremseforstærkeren:
1, Pump på bremsepedalen 3 - 4 gange med slukket motor (du skal nu opleve at pedalen pumper sig lidt opad).
2, Pedalen holdes så nedtrådt.
3, Motoren startes så mens bremsepedalen holdes nedtrådt.
4, Når motoren kører skal bremsepedalen nu synke til dens originale stilling.
Synker pedalen ikke = at vakuumforstærkeren ikke virker.
Bremsevæske:
Niveau i beholder skal være mellem minimum og maksimum.
Køreskolen anbefaler at du aldrig selv fylder op efter med ekstra bremsevæske (kun professionelle bør håndtere bremsevæske af flere årsager).
På et bremsesystem som er i orden, betyder minimumsmærket på bremsevæskebeholderen at bremserne er slidte og skal skiftes.
Lygter:
Generelle krav til lygter:
Der skal være samme styrke og farve i lygterne parvist
(skift derfor altid pærerne parvist).
Alle lygteglas skal være hele og rene.
Lygter skal have en E godkendelseskode skrevet i glas.
Pærer skal være korrekt monteret i fatningen.
Alle lygter skal virke.!
Positionslygter / parkeringslys:
Altid 2 stk.
Skal lyse med hvidt eller gulligt lys.
Skal kunne ses på mindst 300 meters afstand.
Må ikke blænde modkørende.
Nærlyslygter / kort lys:
Skal lyse med hvidt eller gulligt lys.
Skal oplyse vejen mindst 30 meter.
Må ikke blænde modkørende.
Skal være asymmetrisk mod højre (lyser lidt længere i højre side så fodgængere og cykler ses tidligere).
Nærlyset skal have et fald på 1 %.
Sådan kontrolleres fald på 1%: Bilen skal stå på et fladt sted. Stå tæt på lygten og marker lysets øverste kant på benet med en finger. Gå så 1 meter væk fra lygten, nu skal lysets øverste kant være faldet med minimum 1 cm.