​​  united-kingdom   spain

Teknik til bilkøreprøve​

Føreren af en bil har altid ansvar for bilen sikkerhed, og du skal derfor til køreprøven vise at du er i stand til at udføre disse check, hvorfor du vil blive stillet 3 tilfældige  spørgsmål i følgende stof.

På nedenstående YOUTUBE video-link kan du se hvad du som minimum skal kunne forklare til køreprøven:

Check af bilens sikkerhed på video

Motor og udstødning:

Motoren skal være tør og tæt så den ikke drypper med olie eller kølervæske, og motoren må ikke lave sort røg.


Udstødningsrøret skal sidde fast og må ikke have huller fra motor til udmunding. Der må ikke forekomme unødvendig larm og sort røg.

Der skal være tilstrækkeligt motorolie. Oliepinden trækkes op (er ofte gul) og tørres af. Vent et par minutter for at lade olien synke til bunds. Stik så oliepinden tilbage. Træk den op igen, og læs så niveauet som skal være mellem min. og maks. mærkerne. 

Mange nyere biler forlanger elektronisk check af oliestand via bilens computer, så her må manuales nærlæses.

Der skal også være tilstrækkelig kølervæske som aflæses på en synlig beholder i motorrummet. 

Væskestanden skal mellem min. og maks. mærkerne.

Mange nyere biler har advarselslampe i instrument som advarer ved lav kølervæskestand.

Udsyn:

Alle ruder skal være rene og gennemsigtige.

Vinduesviskere skal være i god stand, så udsyn sikres i regnvejr.

Der skal være tilstrækkelig sprinklervæske til den tur man vil køre.

På nogle biler kan væskestand måles på slange der trækkes op af beholder, og i andre biler sendes der advarsel i instrument når niveau af sprinklervæske er lavt.

Spejlglas skal også være rene og korrekt indstillede til føreren.

Dæk og fælge:

Dæk og hjulfælge skal være intakte/ ubeskadigede.
- Alle 4 skal have mindst 1,6 mm dybde i hovedmønstret. De fleste dæk har en forhøjning i mønstret som indikerer 1,6 mm. De fleste dæk henviser til denne forhøjning på dækkets side, altså så du nemmere kan finde forhøjningen, enten med teksten TWI eller en pil.


Alle 4 dæk skal være af samme type. 

Enten;. 4 sommerdæk eller 4 vinterdæk, 4 helårsdæk eller 4 pigdæk.


Pigdæk må anvendes fra 1. november – 15. april.


Det er lovligt at montere dæk parvist ens, altså sådan at man som eksempel blander 2 fabrikater af sommerdæk på 2 aksler som eksempel Michelin sommerdæk foran og Pirelli sommerdæk bagpå).


Dæk skal være pumpet op til korrekt dæktryk. Det korrekte dæktryk kan ses i bilens instruktionsbog, eller måske på stolpen bagved venstre fordør eller under benzindæksel.

OBS. du har ansvar for at ændre dæktryk hvis du væsentligt ændrer din last (last er kombinationen af passagerer og bagage = mere last så skal der være højere dæktryk).


Nogle dæk er bygget sådan, at dæk har krav om at være monteret sådan at omløbsretning følges. Hvis dækket er bygget sådan vil der være en pil på siden af dækket der viser den rigtige omløbsretning.


Fælge skal være intakte/ ubeskadigede og spændt ordentligt fast.
- Hjullejer må ikke være beskadigede (observeres evt. ved mislyde eller rystelser fra hjul).


OBS. Inden du kører til udlandet i vinterhalvåret bør du checke landets regler for dæk og mønster på: http://www.fdm.dk/biler/biludstyr/daek/regler-vinterdaek-udlandet

Støddæmpere:

Kontrolleres ved at trykke kraftigt ned – og slippe hurtigt over bilens 4 hjørner.


Hjørnet der trykkes ned skal straks efter stå roligt.


Hvis muligt kan yderligere checke om der er olieudslip på støddæmperne, men dette er ikke krav til køreprøven.


Styreapparat/ styretøj:

Styreapparatet skal kunne betjenes Let, Sikkert og Hurtigt.

Styreapparatet skal være selvoprettende (betyder at bilen automatisk ønsker at køre ligeud).

Når der drejes på rattet må der ikke komme mislyde.
Der må ikke være ratslør (ratslør er det stykke rattet evt. kan drejes uden at hjulene følger med).


Kontrol af ratslør udføres med tændt motor, hvor mindste bevægelse på rattet skal bevæge hjul i begge sider, og udføres ved at stå med åben dør og dreje på rattet. 

Ved check er det bedst at hjul står i ligeud position. 

Højre forhjul kan kun checkes med en hjælper.


De fleste nyere biler har elektrisk servostyring = at der ikke er noget at checke. Nogle biler (specielt ældre biler) har hydraulisk servostyring, og disse har en servovæskebeholder hvor væskestanden skal være mellem minimum og maksimum. 

Føreren skal vide hvilken type servostyring bilen har.!

Bremser:

Driftsbremse (Bilens fodbremse):
Skal kunne bremse bilen Hurtigt, Sikkert og Virksomt ved alle hastigheder og belastninger.


Skal være et 2 kreds hydraulisk bremsesystem som virker på alle 4 hjul (hydraulik = væsketryk fra bremsevæske).


Hvis den ene kreds svigter, virker den anden kreds som nødbremse.
Hvis den ene kreds svigter, opleves det at bremsepedalen kan trædes længere ned end normalt. I så fald er fortsat kørsel forbudt.!
Hvis bremserne svigter i en antik bil med kun 1 bremsekreds, skal håndbremsen bruges som nødbremse.


Parkeringsbremsen (Håndbremsen):
Skal være mekanisk og virke på begge baghjul. Nyere biler aktiverer parkeringsbremsen via en elektrisk motor som trækker i håndbremsekablet.


Håndbremsen skal kunne holde bilen på bremset på en stejl bakke, og skal være låst når den er trukket op (låses op ved at trykke på knappen).

Kontrol af driftsbremsen: (Fodbremsen)
Bremsepedalen skal have en skridsikker overflade.
Bremsepedalen må ikke være løs og bevæge sig fra side til side.
Bremsepedalen skal føles hård og fast når der trædes på den.
Bremsepedalen må ikke kunne trædes helt til bunden af bilen.
Bremsepedalen må ikke synke ved et konstant tryk.
Bremsepedalen skal have ca. 1 cm frigang før bremsning starter.

Kontrol af vakuumforstærkeren/ servobremsen/ bremseforstærkeren:
1, Pump på bremsepedalen 3 - 4 gange med slukket motor (du skal nu opleve at pedalen pumper sig lidt opad).


2, Pedalen holdes så nedtrådt.


3, Motoren startes så mens bremsepedalen holdes nedtrådt.


4, Når motoren kører skal bremsepedalen nu synke til dens originale stilling. 

Synker pedalen ikke = at vakuumforstærkeren ikke virker.

Bremsevæske:

Niveau i beholder skal være mellem minimum og maksimum.


Køreskolen anbefaler at du aldrig selv fylder op efter med ekstra bremsevæske (kun professionelle bør håndtere bremsevæske af flere årsager).
På et bremsesystem som er i orden, betyder minimumsmærket på bremsevæskebeholderen at bremserne er slidte og skal skiftes.

Lygter:

Generelle krav til lygter:


Der skal være samme styrke og farve i lygterne parvist 

(skift derfor altid pærerne parvist). 


Alle lygteglas skal være hele og rene.

 
Lygter skal have en E godkendelseskode skrevet i glas. 


Pærer skal være korrekt monteret i fatningen.


Alle lygter skal virke.!

Positionslygter / parkeringslys:

Altid 2 stk.

Skal lyse med hvidt eller gulligt lys.

Skal kunne ses på mindst 300 meters afstand.

Må ikke blænde modkørende.

Nærlyslygter / kort lys:

Skal lyse med hvidt eller gulligt lys.

Skal oplyse vejen mindst 30 meter.

Må ikke blænde modkørende.

Skal være asymmetrisk mod højre (lyser lidt længere i højre side så fodgængere og cykler ses tidligere).

Nærlyset skal have et fald på 1 %.

Sådan kontrolleres fald på 1%: Bilen skal stå på et fladt sted. Stå tæt på lygten og marker lysets øverste kant på benet med en finger. Gå så 1 meter væk fra lygten, nu skal lysets øverste kant være faldet med minimum 1 cm.

Fjernlyslygter / langt lys:

2 stk med Hvidt eller gulligt lys.

Skal oplyse vejen mindst 100 meter.

Må virke blændende (bruges jo kun når man er alene på vejen - altså blænder man jo ikke nogen :-) .

Skal have en blå kontrol lampe i instrumentpanelet.

Baglygter:

2 stk med Rødt lys.

Skal kunne ses på mindst 300 meters afstand.

Må ikke virke blændende.

Bremselygter/ stoplygter:

3 stk med Rødt lys.

Skal lyse væsentligt kraftigere end baglygterne.

Må ikke virke blændende.

Bremselys kan kun checkes med en hjælper.

Reflekser:

​2 stk som skal være Røde som er monteret bagpå bilen eller sidder inde i baglygterne.

Skal være CE godkendte.

Reflekser må ikke være trekantede.

Om køretøjet er længere end 6 m. skal der monteres gule reflekser og gule markeringslygter på siden.

Nummerpladelygter:

Der skal være mindst 1 stk.

Det skal være hvidt lys.

Lyset skal være så kraftigt at nummerpladen kan aflæses på mindst 20 meters afstand.

Blinklygter:

Der skal være 6 stk.

Gult/ orange lys.

Skal kunne ses i sollys.

Skal blinke 60–120 gange i minuttet (1-2 gange i sekundet).

Havariblink:

Knappen skal kunne udpeges. Knappen er normalt rød med en trekant og tænder alle 6 blinklys.

Kørelys (DRL):

(Ikke en del af køreprøvens spørgsmål).

På nye biler er kørelys automatisk med LED lygter. Det kan dog også være at bilen bruger nærlys eller tågelys som kørelys.

Kørelys tænder desværre ofte kun forlys (bagende har ingen lys). Det er derfor særdeles vigtigt at fører er opmærksom på lygtetændingstiden så der køres med korrekt lygteføring (skiftes til nærlys/fjernlys på lyskontakten når 

1, fra sol gået ned til sol er stået op, 

2, tåge, 

3, dis, 

4, regn, 

5, sne.

Sidemarkeringslygter:

Hvis køretøjet er breddere end 2,1 m. skal der på hver side monteres 2 markeringslygter som foran skal lyse hvidt og bagpå skal lyse rødt.

Horn:

Hornet skal have en høj og konstant tone (sidder normalt i rattets midte).

Bilens Dokumenter:

I Danmark skal der kun køres med Registreringsattest hvis der køres med trailer. Ved lån af trailer skal man også låne kopi af trailers registreringsattest. Fører har pligt til at checke at bil og trailer lovligt sammenkobles, og at førerens kørekort er tilstrækkeligt.

I udlandet skal der altid køres med originale Registreringsattester.

Læs videre om trailer længere nede.

Advarselstrekant og gul sikkerhedsvest:

Ved havari/ ulykke skal trekant opstilles bag bil, 

A,  50m på alm. vej og 

B,  100m på motorvej.

Havariblink kan med fordel aktiveres samtidigt.

Det anbefales altid at have mindst en gul sikkerhedsvest i bilen, tæt på føreren (det er et krav mange steder i udlandet at du kan nå den gule sikkerhedsvest fra bilens førersæde).

Slæbning af køretøj:

Der må maksimalt være 4 meter mellem de 2 biler.

Ved afstand over 2 meter skal midten af reb/tov markeres med eks. en klud.

Hastighed er højst 30 km/t.

Slæbning er ikke tilladt på Motortrafikvej og Motorvej.

Dimentioner (størrelser/vægt) og Gods:

Dimensioner. 

Største mål er; 12 m lang, 

4 m høj, 

2,55 m bred, 

3.500 kg, 

og maks. 8 passagerer.

Gods og redskaber på bil må højst være 15 cm ud over køretøjets bredeste punkt, men aldrig over 2,55 m. 

Hvis gods er mere end en meter ud over bagende eller forende på køretøj skal dette markeres med noget tydeligt som kan være alt lige fra en stor plastikpose, en gammel lysfarvet T-shirt eller et par gamle sko. 

Hvis denne kørsel foretages i forbindelse med erhverv skal der anvendes en godkendt cylinder i orange-rød og hvid farver.

Påhængskrogen på en alm familiebil må normalt højest belastes med ca. 50 kg. På større familiebiler og SUV må krogen/ kuglen belastes lidt mere, men sjældent over 65kg.

TRAKTOR:

Gods og redskaber på traktor må højst være 15 cm ud over køretøjets bredeste punkt, men aldrig over 2,55 m (så skal der anvendes roterende gult lys). Gult rotorblink skal også anvendes hvis traktor har dimensioner som er ud over 4m højde, 12m lang eller 18,75 med påhæng.

Hvis gods er mere end 1 m længere end traktors næse eller bagende, skal dette gods markeres med et professionelt reflekterende orange/hvidt rør.

Påhæng/ trailer:

Trækkende køretøj og påhæng må højest være 18,5 m.

Påhæng må højest være 10 m. målt fra tilkoblingen.

Afstand mellem trækkende køretøj og påhæng må hæjest være 2 m.

Påhængsvogn med bredde på 2,1 - 2,3 m. må højst være 30 cm bredere end bilen.

Påhængsvogn med bredde på 2,3 - 2,55 m. må højst være 10 cm bredere end bilen.

Hvis påhængsvogn er bredere end bilen skal ekstra bredere spejle monteres på bilen.

Påhængsvogn med totalvægt over 750 kg skal have bremser.

Hvis påhængsvogn er monteret med bremser skal det tydeligt fornemmes at disse aktiveres når der bremses moderat ved let pålæsning.

Påhæng over 750 kg skal have bremser og en wire der forbinder det trækkende køretøj og påhængskøretøjet. Denne wire skal fastsættes i dertil indrettet hul ved trækkugle (må ikke fastsættes rundt kuglen). Denne wire vil aktivere påhængskøretøjets nødbremse hvis påhængskøretøjet tabes.

Der må ikke være slør mellem kugle og tilkobling og fører skal sikre at de ikke kan adskilles (løft kraftigt og se evt på rød/grøn markering på tilkobling.

Kugle må normalt højst belastes med 50 kg på alm. familiebiler og på større SUV op til 75kg. Det ideelle tryk på kuglen er 5% af påhængskøretøjets aktuelle totalvægt (eks. totalvægt på 750 kg = 37,5 kg tryk på kuglen).

Lys skal checkes før kørsel startes. Det sker desværre tit at der er fejl på lys på påhængskøretøjer af mange forskellige årsager.

Der skal være røde trekantede reflekser bagpå påhængskøretøjet.

Der skal være samme lygter bagpå påhængsvogn som bagpå det trækkende køretøj (dog kun 2 bremselygter).

Hvis påhængskøretøjet anvendes til dyretransport i udlandet skal køretøjet være forsynet med fjedre og støddæmpere. 

Kørelæreren anbefaler dog kraftigt for dyrenes vel, at der som minimum er monteret fjedre for at udjævne vejen.

Med B kørekort må man normalt altid trækkes; 

1,  det der svarer til en sammenlægning mellem totalvægt for hhv. bil og trailer som ikke overstiger 3.500kg, 

2,  og normalt må påhæng på 750 kg altid trækkes hvis bil tillader dette.  

Andre forhold kan være gældende, så check altid på dette link ved FDM: 

FDM Påhængs udregner​

Skriv til os her​

 
 
 
 
Nogle felter er ikke udfyldt korrekt

​Grindsted Billund Køreskole ApS

CVR: 29418098

​Vibes Allé 11

7200 Grindsted

sikker_trafik

generhverv_278