​​  united-kingdom   spain

​Teknik til MC køreprøve

​Førerens ansvar som fører af en MC

Teknik som føreren til enhver tid skal kunne checke – derfor også ved køreprøven (kontrol spørgsmål).

Visuel information på YOUTUBE:

https://www.youtube.com/watch?v=52s8MomAxqU&feature=youtu.be

Motor og udstødning:

Motoren skal være tør og tæt (ikke tilsølet af olie) og må ikke lave sort røg.

Udstødningsrøret skal sidde fast og må ikke have huller fra motor til udmunding. Der må ikke forekomme unødvendig larm og sort røg.

Olieniveau skal være mellem minimum og maksimum, på oliepind eller gennem glas på siden af motoren.

Der skal være tilstrækkeligt motorolie. Stil MCen på center støttefod så den er i lodret stilling. Oliepinden skrues op og tørres af. Vent et par minutter for at lade olien synke til bunds. Skru så oliepinden tilbage. Skru den op igen, og læs så niveauet, som skal være mellem min. og maks. mærkerne. Hvis der er skue-glas på side af motor skal oliestand aflæses når MC er i lodretstående stilling. 

Hvis MCen er kølet med væske skal dette også checkes. Der kan ikke siges noget generelt om hvor beholderen findes. Væskestanden skal mellem min. og maks. mærkerne.

Kæde og tandhjul:

Kæden skal være velsmurt (OBS, kørsel i regnvejr kan vaske fedt/ olie af kæden hurtige end normalt, og det samme kan ske ved hård kørsel).

Kæden skal have frigang/ vandring på 1-2 cm (OBS, læs manualen det kan være anderledes).

Kædekit (kæde og begge tandhjul) må ikke være slidt så meget, at når der trækkes bagud i kæden på det bageste tandhjul, at man kan se igennem tandhjul og kæde.

Kabler:

Alle kabler (gas, kobling og choker) skal være velsmurte og må ikke være flossede (at der er sprungne fibre i det indre kabel).

Dæk og fælge:

Dæk og hjulfælge skal være intakte/ ubeskadigede.

Begge skal have mindst 1 mm dybde i hovedmønstret..

Dæk skal være pumpet op til korrekt dæktryk (kan ses i MCens instruktionsbog (OBS OBS, der skal skiftes dæktryk ved kørsel med passager eller tungt gods).

Dæk skal være monteret sådan at evt. omløbsretning følges (se efter evt. pil på dækket).

Fælge skal være intakte/ ubeskadigede og hjul skal være spændt ordentligt fast. Hvis fælge er med eger skal der kontrolleres at eger er spændt korrekt (gøres bedst ved at slå på dem som på guitarstrenge, og så skal lyden sætvis være ens.

Hjullejer må ikke have slitage/ slør. Check ved at gribe hårdt i fælgen og vrid fra side til side.

Hjul skal være spændt godt og sikret med split på bolt eller med låsebolt.

Det er lovligt at montere forskellige dæk mærker på en MC.

Dæk bør ikke være mere end 4 år gamle fordi kemien udtørrer og de bliver derfor hårdere og klæber mindre. Se datomarkering ved DOT mærket, eks 3213 som er uge 32 i 2013.

Støddæmpere/ fjedre:

Kontrolleres sådan:Foran, ved at trykke kraftigt ned på styret med håndbremse trukket ind. Der skal opleves at forgaflen gør modstand ved trykket, og når du slipper skal dine hænder kunne komme hurtigere op end styret (fjedrene). Nyere MCere giver mulighed for at justere hårdhed af fjedre foran (vigtig ting at tilpasse ved køb af ny MC).

Bagpå, ved at lave et kraftig hop op, og falde ned på sædet, og hurtigt rejse sig på ben igen. Der skal både opleves at dette giver et smæld/ slag i ryggen, og at du kommer hurtigere op end fjedrene (ved køreprøven at udføre prøven ved at trykke ned på sædet).

Check også om der er olieudslip på støddæmpere – det er ganske normalt at skifte pakninger og olie i forgaffel hvert 2-3 år.

OBS OBS, der skal justeres på bageste fjeder og justeres lufttryk når der køres med passager eller tungt gods - og justeres tilbage når denne kørsel er slut.

Styreapparat/ styretøj:

Styreapparatet skal kunne betjenes Let, Sikkert og Hurtigt.

Styret skal være mindst 55 cm bredt og må maksimalt være hævet 30 cm over sædet, og må ikke være lavere end sædet.

Når der drejes på styret må der ikke komme mislyde, og styr eller hænder må ikke komme i klemme/ kontakt med tank eller kåbe ved fuldt styrudslag.

Kontrol af slør i styrtøj: Stå foran MCen og placer forhjulet hårdt mellem dine knæ og grib styret med dine hænder. Vrid så kraftigt fra side til side. Du skal opleve en total stivhed (slør er hvis der mærkes en bevægelse).

Håndtag skal sidde godt fast på styret.

Mindst 25% af køretøjets vægt skal hvile på forhjulet.

Kronrørslejer:

Forbindelsen mellem stel og forgaffel sker igennem kuglelejer som hedder kronrørslejer.

Dette er et kritisk punkt som ikke må fejle, så der må ikke være slør eller mislyde.

Dette checkes ved at dreje fra side til side (ingen mislyde eller modstand), og ved at checke at sammenspænding er korrekt. Sidste checkes ved enten at skubbe MCen op mod en mur, eller ved at trække forbremsen, samtidigt med at der skubbes kraftigt fremad i hug. Der må ikke opleves bevægelse/ slør eller knæklyde.

Bremser:

Skal kunne bremse MCen Hurtigt, Sikkert og Virksomt ved alle hastigheder og belastninger. Når begge bremser aktiveres skal motorcyklen kunne standses på 7 m fra 30 km/t.

Skal være to separate bremser, forhjulsbremse = håndbremse og baghjulsbremse = fodbremse, hvor den ene i fald den anden svigter, virker som nødbremse (nogle MC kombinerer dog bremser ligesom biler, så begge bremser aktiveres med hhv. håndbremse eller fodbremse - meget enkelt fortalt).

OBS OBS. MCer synes ikke. Derfor har du selv et meget stort ansvar for at checke om bremseklodser og bremseskiver er slidte.

Bremsetromle på baghjul:

Hvis motorcyklen har tromlebremse på baghjulet

må trækstangen ikke have andre bøjninger end de originale fra fabrikken,

og vinklen mellem trækstang og bremsearm må ikke være større end en ret vinkel med nedtrådt pedal,

og med nedtrådt pedal må slidindikator (normalt en pil der følger bremse-armen) ikke gå ud over minimums mærket.

Kontrol af Fodbremsen/ bagbremsen:

Hvis bagbremsen aktiveres alene, skal denne fra kunne standse motorcyklen på 11 meter fra 30 km/t.

Bremsepedalen skal have en skridsikker overflade.

Bremsepedalen må ikke være løs/ bevæge sig fra side til side.

Bremsepedalen skal føles hård og fast.

Bremsepedalen må trædes 2-3 cm. ned når den er i bund.

Bremsepedalen må ikke synke ved konstant tryk.

Bremsepedalen skal have en lille frigang før bremsning starter.

Og husk, at både bremsepedalen og gearskifteren kan justeres i højden, så de passer til din krops størrelse.

Kontrol af Håndbremsen/ forbremsen:

Hvis forbremsen aktiveres alene, skal denne fra kunne standse motorcyklen på 9 meter fra 30 km/t.

Bremsegrebet må ikke være nævneværdigt løst/ kunne bevæge sig op og ned.

Bremsegrebet skal føles hård/ fast når der trækkes.

Bremsegrebet må kunne trækkes 2/3 ind (i forhold til styr).

Bremsegrebet må ikke synke ind mod styret ved konstant træk.

Bremsegrebet skal have en lille frigang før bremsning starter.

Bremsevæske:

Niveau i beholderne (2 separate) skal være mellem minimum og maksimum. Beholdere skal være i vatter/ niveau ved måling.

Bremseslanger skal være ubeskadigede og tørre.

Fyld aldrig efter med ekstra bremsevæske (kræver en professionel), og skift bremsevæske hvert andet år.

Lygter:

Generelle krav til lygter:

Alle lygteglas skal være hele og rene.

Lygter skal være godkendte (skal have en E godkendelseskode skrevet i glas).

Pærer skal være korrekt monteret i fatningen.

Alle lygter skal virke.!

Positionslygte:

Hvidt eller gulligt lys.

Skal kunne ses på mindst 300 meters afstand.

Må ikke blænde modkørende.

Nærlyslygte:

Hvidt eller gulligt lys.

Skal oplyse vejen mindst 30 meter.

Må ikke blænde modkørende.

Kan være være asymmetrisk mod højre (ikke lovkrav).

Lyset skal have et fald på 1 %.

Sådan kontrolleres et fald på 1%: MCen skal stå på et fladt sted uden støtteben. Stå tæt på lygten og marker lysets øverste kant på en tommestok. Gå så 1 meter væk fra lygten, nu skal lysets øverste kant være faldet med 1 cm.

Fjernlyslygte:

Hvidt eller gulligt lys.

Skal oplyse vejen mindst 100 meter.

Må virke blændende (bruges jo kun når man er alene på vejen (altså blænder man ikke nogen).

Skal have en blå kontrol lampe i instrumentpanelet.

Baglygte:

Rødt lys.

Kan være 2 lygter.

Skal kunne ses på mindst 300 meters afstand.

Må ikke virke blændende.

Bremselygte/ stoplygte:

Rødt lys.

Kan være 2 lygter.

Skal lyse væsentligt kraftigere end baglygten.

Må ikke virke blændende.

Refleks:

Skal være rød – sidder bagpå.

Skal være godkendt (CE, SiS eller lign).

Må ikke være trekantet.

Det er tilladt at montere orange reflekser på siden og hvid refleks på fronten.

Nummerpladelygter:

Der skal være mindst 1 stk.

Det skal være hvidt lys.

Lyset skal være så kraftigt at nummerpladen kan aflæses på mindst 20 meters afstand.

Blinklygter:

Der skal være 4 stk.

Gult/ orange lys.

Skal kunne ses i sollys.

Skal blinke 60–120 gange i minuttet (1-2 gange i sekundet).

Forreste blinklygter skal sidde med en afstand af min. 30 cm og bageste med en afstand af min 24 cm.

Havariblink:

Ikke krav på MC. Knappen skal kunne udpeges (er normalt rød med en trekant).

Kørelys (DRL):

(Ikke en del af køreprøvens spørgsmål).

På nye MCer er kørelys automatisk (nogle med LED lygter). Det kan dog også være at MCen bruger nærlys eller tågelys som kørelys.

Kørelys tænder desværre nogle gange kun forlys (bagende har ingen lys). Det er derfor særdeles vigtigt at fører er opmærksom på lygtetændingstiden; sol gået ned til sol er stået op, i tåge, dis, regn, sne og ved solnedgang.

Ekstra lygter:

Der kan monteres parvise stoplygter, tågelygter og kørelyslygter.

Der kan monteres i lodret montering en ekstra nærlyslygte og/ eller fjernlyslygte.

Horn:

Hornet skal have en høj og konstant tone (knappen sidder på styrets venstre side).

Dokumenter:

I Danmark skal der kun køres med Registreringsattest hvis der køres med sidevogn eller trailer.

I udlandet skal der altid køres med originale Registreringsattester.

Advarselstrekant og gul sikkerhedsvest:

Ved havari/ ulykke med MC med sidevogn skal trekant opstilles bag MC, 50m på alm. vej og 100m på motorvej.

Hav dog altid mindst en gul sikkerhedsvest med/ på, (krav i udlandet). Havariblink aktiveres hvis MC har dette.

Spejle:

Skal være rene og intakte, og være indstillede korrekt. Det er normalt at spejle bliver sløret pga. vibrationer fra motoren ved visse omdrejninger.

Stel og styr:

Styr skal minimum være 55 cm bredt og håndtag må højest være 30 cm over sædet.

Styr skal kunne drejes nemt fra side til side og må ikke gå imod tank eller kåbe.

Der må ikke være skarpe dele på stel (der kan "skære" ved en ulykke).

Kåbe/ vindskærm:

Glas må ikke være højere end at føreren nemt kan se over glasset, og helt ned til 10 meter foran motorcyklen. Hvis dette ikke overholdes skal der monteres vinduesvisker- og vasker.

Slæbning af MC med sidevogn:

Der må maksimalt være 4 meter mellem trækkende bil og MC med sidevogn.

Er afstanden over 2 meter skal midten markeres med eks. en klud/ pose.

Hastighed er højest 30 km/t.

Slæbning er ikke tilladt på Motortrafikvej og Motorvej.

Passager og Gods:

Føreren har ansvar for at passageren benytter styrthjelm og får bøde og klip hvis denne er under 15 år. Børn op til 135 cm skal sidde i dertil indrettet Motorcykel barnesæde.

Godt må højest være 15 cm ud over køretøjets bredeste punkt – spejlene.

Hvis gods er mere end 1 m længere end MCens for- eller bagende, skal dette gods markeres med noget, som kan være alt fra en tom bærepose til en T-shirt.

Ved kørsel med tungt gods eller passager, er det vigtigt at dæktryk og fjeder justeres - og justeres tilbage når alm. kørsel genoptages.!

Ved kørsel med passager og gods flyttes tyngdepunktet bagud og opad som giver dårligere køreegenskaber. Topbox bør KUN belastes med ca. 5 kg.​

Skriv til os her​

 
 
 
 
Nogle felter er ikke udfyldt korrekt

​Grindsted Billund Køreskole ApS

CVR: 29418098

​Vibes Allé 11

7200 Grindsted

sikker_trafik

generhverv_278