Teknik til MC køreprøve
Førerens ansvar som fører af en MC
Teknik som føreren til enhver tid skal kunne checke – derfor også ved køreprøven (3 stk tilfældige kontrol spørgsmål).
Visuel information på YOUTUBE:
https://www.youtube.com/watch?v=52s8MomAxqU&feature=youtu.be
Motor og udstødning:
Motoren skal være tør og tæt (må ikke være tilsølet af olie eller dryppe olie), og motoren må ikke lave sort røg.
Udstødningsrøret skal sidde fast og må ikke have huller fra motor til udmunding. Udstødningsrøret må ikke udsende unødvendig larm og sort røg.
Olieniveau skal være mellem minimum og maksimum. Måles på oliepind eller gennem glas på siden af motoren.
1, Stil MCen på center støttefod så den er i lodret stilling.
2, Oliepinden skrues op og tørres af.
3, Vent et par minutter for at lade olien synke til bunds.
4, Skru så oliepinden tilbage.
5, Skru den op igen, og læs så niveauet, som skal være mellem min. og maks. mærkerne.
Hvis der er skue-glas på side af motor skal oliestand aflæses når MC er i lodretstående stilling efter ca 2 minutter.
Hvis MCen er kølet med væske skal dette også checkes. Der kan ikke siges noget generelt om hvor beholderen findes så her henvises der til MCens manual, men væskestanden skal mellem min. og maks. mærkerne når motoren er kold.
Kæde og tandhjul:
Kæden skal være velsmurt.
Kørsel i regnvejr kan vaske kædeolie af kæden meget hurtigere end normalt, og det samme vil ske ved hård kørsel).
Kæden skal have en frigang/ vandring som kan variere fra 1-2 cm til 3-4 cm, så læs manualen for at kende de præcise tal.
Kædekit (kæde og begge tandhjul) må ikke være slidt så meget, at når der trækkes bagud i kæden på det bageste tandhjul, at man kan se igennem tandhjul og kæde.
Kabler:
Alle kabler (gas, kobling og evt. choker) skal være velsmurte og må ikke være rustne eller flossede (flossede = sprungne fibre i det indre kabel).
Dæk og fælge:
Dæk og hjulfælge skal være intakte/ ubeskadigede.
Begge dæk skal have mindst 1 mm dybde i hovedmønstret.
Dæk skal være pumpet op til korrekt dæktryk (kan ses i MCens instruktionsbog. (OBS OBS, VIGTIGT der skal justeres dæktryk ved kørsel med passager eller tungt gods).
Dæk skal være monteret sådan at omløbsretning følges som vises med en pil på dækkets side.
Hvis fælge er med eger skal der kontrolleres at eger er spændt korrekt (gøres bedst ved at slå på dem som på guitarstrenge, hvor man så kontrollerer at lyd er ens sætvis.
Hjullejer må ikke have slitage/ slør. Check ved at gribe hårdt i fælgen og vrid fra side til side.
Hjul skal være spændt godt og sikret med split på bolt eller med låsebolt.
Dæktype skal være ens foran og bagpå, det er dog lovligt at montere forskellige dæk mærker på MCen.
Dæk bør ikke være mere end 4 år gamle fordi kemien udtørrer og de bliver derfor hårdere og klæber mindre. Se datomarkering ved DOT mærket, eks 3213 som er uge 32 i 2013.
Støddæmpere/ fjedre:
Kontrolleres sådan:
Foran, ved at trykke kraftigt ned på styret med håndbremse trukket ind. Der skal her opleves at forgaflen gør modstand ved trykket, og når du slipper skal dine hænder kunne komme hurtigere op end styret (fjedrene).
Nyere MCer giver mulighed for at justere hårdhed af fjedre foran afhængig af førerens vægt. Dette er en vigtig ting at tilpasse ved køb af ny MC.
Bagpå, ved at lave et kraftig hop op, og falde ned på sædet, og hurtigt rejse sig på ben igen. Der skal både opleves at dette giver et smæld/ slag i ryggen, og at du kommer hurtigere op end fjedrene
Ved køreprøven forklarer du bare ovenstående mens du udfører check.
Check også om der er olieudslip på støddæmpere – det er ganske normalt at skifte pakninger og olie i forgaffel hvert 2-3 år.
OBS OBS, VIGTIGT, der skal justeres på bageste fjeder og justeres lufttryk når der køres med passager eller tungt gods - og justeres tilbage når denne kørsel er slut. Rådfør dig med MCens manual.
Styreapparat/ styretøj:
Styreapparatet skal kunne betjenes Let, Sikkert og Hurtigt.
Styret skal være mindst 55 cm bredt og må maksimalt være hævet 30 cm over sædet, og må ikke være lavere end sædet.
Når der drejes på styret må der ikke komme mislyde, og styr eller hænder må ikke komme i klemme/ kontakt med tank eller kåbe ved fuldt styrudslag.
Kontrol af slør i styrtøj: Stå foran MCen og placer forhjulet hårdt mellem dine knæ og grib styret med dine hænder. Vrid så kraftigt fra side til side. Du skal opleve en total stivhed (slør er hvis der mærkes en bevægelse).
Håndtag skal sidde godt fast på styret.
Mindst 25% af køretøjets vægt skal hvile på forhjulet.
Kronrørslejer:
Forbindelsen mellem stel og forgaffel sker igennem kuglelejer som hedder kronrørslejer.
Dette er et kritisk punkt som ikke må fejle, så der må ikke være slør eller mislyde.
Dette checkes ved at dreje fra side til side (ingen mislyde eller modstand), og ved at checke at sammenspænding er korrekt. Sidste checkes ved enten at skubbe MCen op mod en mur, eller ved at trække forbremsen, samtidigt med at der skubbes kraftigt fremad i hug. ved dette check må der ikke opleves bevægelse/ slør eller knæklyde.
Bremser:
Bremser skal kunne bremse MCen Hurtigt, Sikkert og Virksomt ved alle hastigheder og belastninger. Når begge bremser aktiveres skal motorcyklen kunne standses på 7 m fra 30 km/t.
Der skal være to separate bremser;
A, forhjulsbremse = håndbremse og
B, baghjulsbremse = fodbremse,
hvor den ene i fald den anden svigter, virker som nødbremse (nogle MC kombinerer dog bremser ligesom biler, så begge bremser aktiveres med hhv. håndbremse eller fodbremse - meget enkelt fortalt).
OBS OBS. MCer synes ikke. Derfor har du selv et meget stort ansvar for at checke om bremseklodser og bremseskiver er slidte.
Bremsetromle på baghjul:
Hvis motorcyklen har tromlebremse på baghjulet
må trækstangen ikke have andre bøjninger end de originale fra fabrikken,
og vinklen mellem trækstang og bremsearm må ikke være større end en ret vinkel med nedtrådt pedal,
og med nedtrådt pedal må slidindikator (normalt en pil der følger bremse-armen) ikke gå ud over minimums mærket.
Kontrol af Fodbremsen/ bagbremsen:
Hvis bagbremsen aktiveres alene, skal denne fra kunne standse motorcyklen på 11 meter fra 30 km/t.
Bremsepedalen skal have en skridsikker overflade.
Bremsepedalen må ikke være løs eller kunne bevæge sig fra side til side.
Bremsepedalen skal føles hård og fast når den trædes ned.
Bremsepedalen må maksimalt kunne trædes 2-3 cm ned når pedalen trædes maksimal nedad.
Bremsepedalen må ikke synke ved konstant tryk.
Bremsepedalen skal have en lille frigang før bremsning starter.
Og husk, at både bremsepedalen og gearskifteren kan justeres i højden, så de passer til din krops størrelse (normalt laves disse justeringer nemt med simpelt værktøj, med 8, 10 og 11mm gaffelnøgler).
Kontrol af Håndbremsen/ forbremsen:
Hvis forbremsen aktiveres alene, skal denne fra kunne standse motorcyklen på 9 meter fra 30 km/t.
Bremsegrebet må ikke være nævneværdigt løst eller kunne bevæge sig op og ned.
Bremsegrebet skal føles hård/ fast når der trækkes hårdt i det.
Bremsegrebet må kunne trækkes 2/3 ind (i forhold til styr).
Bremsegrebet må ikke synke ind mod styret ved konstant træk.
Bremsegrebet skal have en lille frigang før bremsning starter.
Bremsevæske:
Check niveau i beholderne. Hvis det er en nyere MC så har den både en beholder til forbremsen og en beholder til bagbremsen.
Væsken skal være mellem minimum og maksimum, hvor beholdere skal være i vatter/ niveau ved måling.
Bremseslanger skal være ubeskadigede og tørre.
Fyld aldrig efter med ekstra bremsevæske (kræver en kyndig/ professionel), og skift bremsevæske hvert andet år.
Lygter:
Generelle krav til lygter:
Alle lygteglas skal være hele og rene.
Lygter skal være godkendte (skal have en E godkendelseskode skrevet i glas).
Pærer skal være korrekt monteret i fatningen.
Alle lygter skal virke.!